Spotify - Liten guide

Nu är det ju i princip bara jag kvar som inte bloggat om spotify.
Vid det här laget vet väl alal vad det är också så jag går inte på vad det gör.


Jag är lika imponerad av denna tjänst som alla andra!

Tänkte att jag skulle skriva lite tips som jag tror att många inte känner till..

Jag antar att de flesta känner till de uppenbara funktionerna som radio och det där. Så går inte in på det.

Antar också att ni känner till att man kan spara egna spellistor.
Vet ni också att ni kan dela med er av era spellistor genom att högerklicka på dom och välja copy spotify URI och sen klistra in den adressen i ett mail eller nått och ge till era kompisar.
Bockar man dessutom i collaborative playlist (i högerklicksmenyn) så kan dessa kompisar som fått adressen också vara med och redigera listan genom att lägga till och ta bort låtar.

Sökrutan.
Visst kan man i radion välja lite olika kriterier för vad man vill lyssna på.. men man kan använda en liknande teknik för att söka efter låtar också genom att i sökrutan lägga till
artist:
album:
genre:
year:
title:

om man till exempel letar efter en låt har ett namn som är vanligt i bandnamn eller i albumnamn också så kan det vara svårt att hitta den, som om du till exempel vill hita en låt som heter madonna och söker efter det så kommer det i första hand bara madonnalåtar.
Men då skriver man
title:madonna
och vips är det löst :D
detta funkar lika med de andra också och man kan kombinera dom.
om gruppen/titeln är fler än ett ord skall " " användas.
skriver ut några exempel på vad man kan skriva för att ni ska förstå.

title:"fear of the dark"
artist:"iron maiden" year:1980-1985
genre:holiday  (för julmusik :) )
genre:rock year:2000
 
jaja ni fattar hur det funkar.

Hoppas jag lyckats upplysa i alla fall någon enstaka om något nytt :)

hade!

//P


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:
:-) :-( :-P :-d :-O ;-) ;-s ;-( :-| :question: :rolleyes: :love: :blush: :mad: :cool: :tired: :bigeyes: :thumbup: :thumbdown: ;-P

Trackback