Internet Explorer 8

Så har Microsoft släppt senaste versionen av Internet Explorer, nämligen 8!
Testar den jusst nu och rent spontant känns den faktiskt lika snabb som Firefox, men har inte hunnit prova så mycket än.
Däremot ser det ut att dra mycket mer datorkraft än Firefox, provar med 7 flikar öppna i båda läsarna. Men IE8 har faktiskt delat upp sina flikar så att de körs i olika prosesser vilket enkelt förklarat innebär att när en sida krashar, vilket händer emellanåt i alla webbläsare, så kan man stänga av bara den fliken och behålla alla andra uppe.
När det händer i Firefox så stängs hela Firefox ner och den försöker istället öppna samma flikar igen när det startas om. Vilket funkar mycket bra sålänge man inte behöver logga in nånstans.

Utseendet är i princip samma i IE7 och 8, de största skillnaderna ska finnas i säkerhet sägs det. Så det får man väl tro på då antar jag :)

En ny funktion jag gillar är att när man har ganska många olika flikar uppe och klickar på en länk i en av som så att man får upp ytterligare en flik så hamnar den brevid bfliken som öppnade den och de färgsätts automatiskt så att man lätt ser vilka flikar som "hör ihop" !

En annan ny funktion som finns är dock surfa InPrivate, eller porrsurf-läget som det kommit att kallas :)
Det innebär att man kan surfa utan att webbläsaren sparar nån information om vart man varit eller vad man tittat på. Tänkt som en säkerhets grej, kan tänka mig att det är speciellt bra på allmänna datorer för att inte spara historik om vart man varit.

Prova själv!
Hämta hem webbläsaren här: Internet Explorer 8 

Kommentarer
Postat av: LaMari

Tack för ditt svar gällande min side.

Men jag tog bort bilden då det såg så konstigt ut.

Jag satt i flera timma igår med Photoshop och höll på att bli tokig. Det är så svårt med dessa lager man ska komma ihåg att göra. Men det som jag absolut inte fick till är en luddig kant runt bilden på ett enkelt sätt. När jag markerar med rektangel verktyget täcks ju hela bilden med färg

:blush: Ska träna lite mer ikväll

Postat av: Paka

hehe träning ger färdighet!

Inte säker på vad du menar att du vill "ludda" till heller, men du löser det säkert!

Lycka till!

//Paka

Postat av: Krille

Har inte testat IE8 än och jag har varit ganska skeptiskt till denna faktiskt men jag får nog ta och testa det ändå snart. :)



Nästan lite skrattretande vad de olika mjukvarojättarna "lånar" av varandra för det där med att dela in flikarna i olika processer och surfa "InPrivate" det har Google Chrome kunnat sen det först släpptes som beta. ;)

Jag har dock slutat "bry" mig om detta för jag tycker så länge det blir bra för oss användare får dem sno hur mycket dem vill från varandra. :P


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:
:-) :-( :-P :-d :-O ;-) ;-s ;-( :-| :question: :rolleyes: :love: :blush: :mad: :cool: :tired: :bigeyes: :thumbup: :thumbdown: ;-P

Trackback